Aanmelding verleende omgevingsvergunning

T.b.v. buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)

Wat kunt u aanmelden met dit formulier

Uw gemeente of namens deze een omgevingsdienst, kan met behulp van dit formulier een verleende omgevingsvergunning aanmelden voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).

Het aanmelden van de omgevingsvergunning is vereist indien er sprake is van een vergunde activiteit die als geval is aangewezen in een daartoe genomen besluit door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant (GS )in verband met ingesteld adviesrecht op grond van artikel 16.15a, onder d, Omgevingswet: 
  1. Er sprake is van een geval dat is aangewezen en benoemd in artikel 2 van het daartoe genomen besluit GS én waarvoor de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt doorlopen;
  2. Er sprake is van een geval dat is aangewezen en benoemd in artikel 2 van het daartoe genomen besluit door GS én waarvoor een ontheffing is gevraagd en verkregen als bedoeld in artikel 5.6 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant;
  3. Er sprake is van een verleende BOPA die in overeenstemming is met de reactie van GS op een eerder (voor)overleg met betrekking tot de voorgenomen activiteit of aanvraag BOPA
  4. Er sprake is van een verleende BOPA die niet in overeenstemming is met het advies van GS op een eerder verzoek met betrekking tot de aanvraag BOPA.

Richtlijnen:

Voor het zorgvuldig verwerken, beoordelen en in voorkomende gevallen te kunnen reageren op de door u toegezonden verleende omgevingsvergunning, hebben wij uiteraard tijd nodig. Afhankelijk van de aard en omvang van de verleende omgevingsvergunning kan dit de volledige wettelijk gegunde periode betreffen. Om die reden vragen wij u dan ook om tegelijkertijd met de bekendmaking van de verleende omgevingsvergunning ons de van toepassing zijnde documenten toe te sturen. Daarbij kunt u eventueel ook een link aangeven in een door u toe te voegen document, die leidt naar de vindplaats van deze informatie op een door u beheerde digitale voorziening. Ons verzoek is mede gebaseerd op het bepaalde in artikel 3.43, lid 1, Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Wat gaat de provincie doen met uw aanmelding(en)

Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u altijd een verstuur- en ontvangstbevestiging van ons.

Op basis van het ingevulde formulier en de meegezonden documenten vindt een beoordeling plaats in relatie tot hoofdstuk 5 van de provinciale Omgevingsverordening. De grondslag voor de beoordeling van de verleende omgevingsvergunning BOPA is (mede) gelegen in het eerder in dit formulier genoemde besluit van GS.

Nadat wij uw verleende omgevingsvergunning hebben beoordeeld en er aanleiding bestaat om op grond van provinciale belangen te reageren op uw verleende omgevingsvergunning, dan zullen wij dat doen via de dan openstaande mogelijkheden en de daarvoor gestelde termijn(en).

Toelichting bij dit formulier

  • -  Vragen voorzien van een *-teken zijn verplicht om in te vullen.
  • -  Tekst voorzien van een  heeft een toelichting die verschijnt door met uw muis op de  te gaan staan.

Het invullen van het formulier maakt onderdeel uit van afspraken gemaakt met de provincie Noord-Brabant. U vult het formulier in namens het college van burgemeester en wethouders of omgevingsdienst. Het is daarom van belang dat u het formulier volledig en juist invult. Aan het invullen van het formulier kunnen geen rechten worden ontleend.

Voor het volledig invullen van dit formulier heeft u in ieder geval nodig:

  • -  Gegevens van de aanvraag BOPA
  • -  Hoofdstuk 5 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant, voor zover een toelichting op de evenwichtige verdeling van de functies gewenst is.

Vragen of contact

Heeft u nog vragen bij het invullen van het formulier of zijn er andere vragen dan kunt u contact opnemen met de provincie Noord-Brabant via e-mail PlanbegeleidingRO@brabant.nl of via het telefoonnummer: +31652794034
 

Gegevens gemeente

 

Correspondentieadres

Huis- of postbusnummer* 
Huisnummertoevoeging
 

Contactpersoon voor dit adviesverzoek

  
 
 
 
 
Vul hier het door ons vermelde zaaknummer in beginnende met een ‘C’ van de eerdere aanmelding van de ‘kennisgeving ter inzagelegging ontwerp BOPA’: C
 
 
 
Vul hier het door ons vermelde zaaknummer in beginnende met een ‘C’ van de eerdere aanmelding van het verzoek tot ontheffing: C
 
 
 
 
 
 
 
Vul hier het door ons vermelde zaaknummer in beginnende met een ‘C’ van het eerdere advies verzoek aan GS: C
 
 
 

Documenten toevoegen

Voeg hier de volgende documenten toe:
 

Alle stukken die redelijkerwijs nodig zijn voor de beoordeling van uw verleende BOPA kunt u hieronder als bijlage toe voegen

Maximaal 10 bijlagen (geen ZIP-bestanden)
Let op, alleen zichtbare (dus aangevinkte bijlagen worden opgeslagen)

Omschrijving Selecteer bijlage Regel toevoegen
 
 
 
 
 
 
* = Invoer verplicht
 
Het formulier kan niet worden geopend. Met dit formulier dienen bestanden te worden verzonden. Dit is op het systeem waar u mee werkt (Safari op iOS) helaas niet mogelijk.
Dit formulier gebruikt Ajax. Dit is een techniek die uw browser niet ondersteunt. U kunt het formulier helaas dan ook niet invullen.
Advies bij BOPA: https://brabant.nl/provinciaalblad202313585. Op deze pagina tref je de link naar het GS besluit
Vul bij een vestigingsadres hier het huisnummer in, of vul bij een postbusadres hier het postbusnummer in.
Vul alleen letters in. Gebruik geen punten.
Het dient een e-mailadres te zijn van de gemeente.
Hieruit moet in ieder geval de te vergunnen of vergunde activiteit in combinatie met de specifieke locatie blijken
Er zijn twee situaties die kunnen spelen bij herbegrenzing in de Omgevingsverordening

Situatie 1: Herbegrenzing achteraf.

Dit is de situatie die veruit het meest voorkomt. Er is in de instructieregels van de Omgevingsverordening aangegeven wanneer c.q. onder welke voorwaarden een ontwikkeling kan worden toegelaten in een gebied (bijv. NNB of stedelijke ontwikkeling in Landelijk gebied) Daarbij wordt dan afgeweken van de ‘hoofdregel’ (die de ontwikkeling niet toestaat). Een besluit van de gemeente dat aan de afwijkingsvereisten voldoet is dan niet in strijd met de Omgevingsverordening en kan zonder grenswijziging vastgesteld worden. De gemeente moet in het (ontwerp)besluit onderbouwen waarom en hoe aan de randvoorwaarden voor de afwijking is voldaan. Door ‘Ja’ in te vullen zijn we ervan op de hoogte dat na de besluitvorming door de gemeente een wijziging van de kaart nodig is.

Situatie 2: Herbegrenzing vooraf.

Het kan voorkomen dat voor de besluitvorming over een plan wel eerst een herbegrenzing nodig is, omdat er geen vooraf geformuleerde afwijkregels zijn opgenomen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de locaties ‘Bebouwd gebied’ en ‘Beperkingen veehouderij’. Het is dan van belang om samen met de Provincie (planbegeleider) de planning op de kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening af te stemmen.
Er zijn twee situaties die kunnen spelen bij herbegrenzing in de Omgevingsverordening

Situatie 1: Herbegrenzing achteraf.

Dit is de situatie die veruit het meest voorkomt. Er is in de instructieregels van de Omgevingsverordening aangegeven wanneer c.q. onder welke voorwaarden een ontwikkeling kan worden toegelaten in een gebied (bijv. NNB of stedelijke ontwikkeling in Landelijk gebied) Daarbij wordt dan afgeweken van de ‘hoofdregel’ (die de ontwikkeling niet toestaat). Een besluit van de gemeente dat aan de afwijkingsvereisten voldoet is dan niet in strijd met de Omgevingsverordening en kan zonder grenswijziging vastgesteld worden. De gemeente moet in het (ontwerp)besluit onderbouwen waarom en hoe aan de randvoorwaarden voor de afwijking is voldaan. Door ‘Ja’ in te vullen zijn we ervan op de hoogte dat na de besluitvorming door de gemeente een wijziging van de kaart nodig is.

Situatie 2: Herbegrenzing vooraf.

Het kan voorkomen dat voor de besluitvorming over een plan wel eerst een herbegrenzing nodig is, omdat er geen vooraf geformuleerde afwijkregels zijn opgenomen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de locaties ‘Bebouwd gebied’ en ‘Beperkingen veehouderij’. Het is dan van belang om samen met de Provincie (planbegeleider) de planning op de kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening af te stemmen.
Er zijn twee situaties die kunnen spelen bij herbegrenzing in de Omgevingsverordening

Situatie 1: Herbegrenzing achteraf.

Dit is de situatie die veruit het meest voorkomt. Er is in de instructieregels van de Omgevingsverordening aangegeven wanneer c.q. onder welke voorwaarden een ontwikkeling kan worden toegelaten in een gebied (bijv. NNB of stedelijke ontwikkeling in Landelijk gebied) Daarbij wordt dan afgeweken van de ‘hoofdregel’ (die de ontwikkeling niet toestaat). Een besluit van de gemeente dat aan de afwijkingsvereisten voldoet is dan niet in strijd met de Omgevingsverordening en kan zonder grenswijziging vastgesteld worden. De gemeente moet in het (ontwerp)besluit onderbouwen waarom en hoe aan de randvoorwaarden voor de afwijking is voldaan. Door ‘Ja’ in te vullen zijn we ervan op de hoogte dat na de besluitvorming door de gemeente een wijziging van de kaart nodig is.

Situatie 2: Herbegrenzing vooraf.

Het kan voorkomen dat voor de besluitvorming over een plan wel eerst een herbegrenzing nodig is, omdat er geen vooraf geformuleerde afwijkregels zijn opgenomen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de locaties ‘Bebouwd gebied’ en ‘Beperkingen veehouderij’. Het is dan van belang om samen met de Provincie (planbegeleider) de planning op de kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening af te stemmen.
Er zijn twee situaties die kunnen spelen bij herbegrenzing in de Omgevingsverordening

Situatie 1: Herbegrenzing achteraf.

Dit is de situatie die veruit het meest voorkomt. Er is in de instructieregels van de Omgevingsverordening aangegeven wanneer c.q. onder welke voorwaarden een ontwikkeling kan worden toegelaten in een gebied (bijv. NNB of stedelijke ontwikkeling in Landelijk gebied) Daarbij wordt dan afgeweken van de ‘hoofdregel’ (die de ontwikkeling niet toestaat). Een besluit van de gemeente dat aan de afwijkingsvereisten voldoet is dan niet in strijd met de Omgevingsverordening en kan zonder grenswijziging vastgesteld worden. De gemeente moet in het (ontwerp)besluit onderbouwen waarom en hoe aan de randvoorwaarden voor de afwijking is voldaan. Door ‘Ja’ in te vullen zijn we ervan op de hoogte dat na de besluitvorming door de gemeente een wijziging van de kaart nodig is.

Situatie 2: Herbegrenzing vooraf.

Het kan voorkomen dat voor de besluitvorming over een plan wel eerst een herbegrenzing nodig is, omdat er geen vooraf geformuleerde afwijkregels zijn opgenomen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de locaties ‘Bebouwd gebied’ en ‘Beperkingen veehouderij’. Het is dan van belang om samen met de Provincie (planbegeleider) de planning op de kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening af te stemmen.